Sunday, March 11, 2012

Nora Seljehammer - Dehli, India





Her kommer en liten rapport fra mitt opphold i Delhi, som AIESEC-intern i Arvicon International. Jeg har allerede vært her i fire måneder, og har under to måneder igjen. Tiden går så fort, og jeg skulle gjerne vært her lenger. Dette er ikke mitt første opphold i India, og det blir mest sannsynlig heller ikke det siste. India er et utrolig spennende og mangfoldig land, som jeg tror man aldri kan bli ferdig med å utforske. Det er også utfordrende å leve et liv så forskjellig fra det man er vant til, men om man er innstilt på at ting ikke kommer til å være som hjemme, vil man trives både på grunn av (og av og til, til tross for) kaoset av biler, mennesker, lukter, farger og mye, mye mer.

Livet i Delhi

På grupper på Facebook kan du også få siste nytt om hvor ting skjer i helgene(og ukedagene), om andre events, ledige internships, ekstrajobber og av og til om turer folk planlegger og ønsker selskap til. Det er et ganske stort expat miljø i Delhi, med folk fra hele verden, så selv om AIESEC Delhi ikke er kjent for å være den mest behjelpelige lokalkomiteen, er du ikke alene. Problemet er som regel kun å finne frem til alt i begynnelsen, men om du har romkamerater og kollegaer går dette som regel bra. Det er mye å gjøre og se i Delhi, men for min egen del har muligheten til å se og gjøre alt jeg ønsket, blitt begrenset av en 6-dagers arbeidsuke. Om man ikke tar seg mye fri er lønnen i selskapet jeg jobber for noe høyere enn for andre internships i Delhi, men verdien av en ordentlig helg med gode opplevelser kan ikke alltid måles i penger. Dette må ikke misforstås; de er som regel ganske greie med å gi fri til kortere og lengre turer. Det er fullt mulig å nå Agra for Taj Mahal for en dagstur, eller evt. med en overnatting. Rajastan med fargerikt håndverk, fort og templer i sandstein og kamelsafari, kan nås med nattog, og krever noe mertid. Det er også populert å reise nordover mot fjellene, særlig i de varme sommermånedene. I desember er det varme Goa som er populært for strand, fest og hippieliv. Det blir nemlig veldig kaldt i Delhi for en periode om vinteren, så skal du være her i desember/januar anbefaler jeg at du tar med deg varme klær, og sørger for å ha gode tepper om natten. Når det gjelder språk, kommer man langt med engelsk, og skilt er som regel skrevet på både engelsk og hindi. Der det skorter med engelsk kan man møte motparten på halvveien ved å lære seg noen fraser på hindi. De fleste kan i det minste nok til å kunne forhandle med rickshaw-sjåfører.


Mitt intership, så langt
Da jeg kom første dagen, ble jeg godt tatt i mot og alle var veldig hyggelige. Jeg fikk tildelt en laptop første dagen, og e-post og skype-konto for å kunne kommunisere med klienter etter noen dager. Det var lite annet å gjøre de første dagene, annet enn å lese Trainee-guiden opptil flere ganger, så man kan si at man får en ganske myk start. Etter hvert som jeg fikk bestillinger som jeg måtte følge opp, lærte jeg også mer om eksport-delen av det å selge produkter til utlandet. Dette synes jeg har vært interessant. Når det gjelder selve jobben du gjør, blir den ganske rutine etter et par måneder, men om du liker markedsføring og oppsøkende salg vil du ha uendelige muligheter. I mer stille perioder brukes tiden nettopp til å jobbe med presentasjoner av våre produkter, og å henvende seg til potensielle klienter. Vil du oppnå noe, må du jobbe for å få det slik. Og strengt tatt er jo dette en del av hva jeg kom hit for. Jeg ville lære indisk kultur og organisasjonskultur å kjenne, og et mellomstort(i norsk standard) selskap som Arvicon er nok et perfekt sted for å gjøre nettopp det, fremfor et stort selskap hvor det er viktigere å holde internasjonale standarder. Her jobber du og blir kjent med både indere og andre interns fra hele verden, og du vil lære mye om de andres kultur og levesett. Uten at jeg vet så mye mer om andres internships, tror jeg den sosiale organisasjonskulturen i Arvicon kanskje skiller seg noe ut, fordi vi jobber ganske tett på hverandre. Dette synes jeg er verdifullt, og gjør at jeg vil anbefale dette internshipet til alle som ønsker å bli kjent med India på denne måten.



No comments:

Post a Comment