Saturday, October 22, 2011

Oscar Haavardsholm - Shanghai, China


Evaluering av mitt AIESEC opphold i Shanghai 2011

Jeg reiste til Shanghai sommeren 2011 for å jobbe på et RED WINGS prosjekt jeg fikk gjennom AIESEC UiO. Jobben var ikke helt som forventet, men jeg hadde fortsatt en helt fantastisk opplevelse.

Turen

Jeg fikk god hjelp og oppfølging fra AIESEC UiO i forkant av reisen, og dro bare et par dager etter eksamen. Jeg ankom Shanghai ganske trøtt og forvirret. Jeg hadde ikke helt rukket å psyke meg opp eller forberede meg så mye siden jeg dro så raskt etter semesterets slutt. Jeg ble heldigvis møtt av to andre studenter som arbeidet på samme prosjekt som jeg skulle. Det var deilig å bli møtt av noen som kunne hjelpe meg å orientere meg i den gigantiske storbyen som Shanghai er.

Kina er et helt fantastisk land som er veldig annerledes enn Norge på mange måter, men det er også et land som gjennomgår store forandringer. Landet har hatt en utrolig økonomisk utvikling den siste tiden. Dette er spesielt tydelig i Shanghai, som er landets nærings- og finanssenter. Jeg ville reise til Kina for å se hvordan dette utartet seg, og ikke minst hvordan de har klart det i kombinasjon med et kommunistisk politisk styre.

Mitt opphold og min opplevelse av Kina overgikk alle forventinger. Jeg ble kjent med et land og en kultur som jeg ble helt fascinert av. Jeg kommer alltid til å ha et spesielt forhold til Kina som følge av min reise dit. I tillegg ble jeg kjent med studenter fra hele verden. Det var utrolig gøy og jeg lærte masse. Jeg fikk et inntrykk av land og kulturer jeg tidligere ikke hadde noe forhold til og jeg fikk en opplevelse av å se på verden fra helt andre perspektiver enn det jeg er vant til.

AIESEC

Jobben jeg hadde var ikke helt lik det som hadde blitt beskrevet. Jeg skulle egentlig drive med utviklings arbeid, ved å få kursing som jeg skulle bruket til undervisning om helse. Isteden ble jeg brukt som engelsk lærer. Men gjennom det nettverket jeg fikk gjennom AIESEC fikk jeg en annen jobb i tillegg, muligheten til å delta på et universitetsprogram og mye annet som jeg aldri ville ha fått om jeg reiste til Kina på egenhånd. Når man reiser på et slikt opplegg, som driftes av unge studenter fra vidt forskjellige steder i verden, er man tjent med å være åpen og fleksibel. Mye vil kunne oppleves som uorganisert og dårlig planlagt, men det gir deg også gode muligheter til å utforme ditt eget opphold.

Boligsituasjonen var ikke veldig god, og prisen ble satt opp uten forvarsel. Det er noe som ble klaget på og som ikke burde skje. Studenter som allerede har viet sin arbeidskraft, sommer og mye penger for å komme seg til et land langt unna burde ikke bli utsatt for slik behandling. Jeg slapp heldigvis unna lett fordi jeg fikk gratis hotell opphold først gjennom en annen jobb også gjennom universitetsprogrammet.

Tips

Jeg ville rådet andre som kunne tenke seg å reise med AIESEC å være åpen og utadgående. Det å tørre å gå inn i uvante omgivelser kan være både skummelt og krevende, men det gir en mestringsfølelse og et læringsutbytte som er kjempe stort. Men pass også på at du finner et godt internship som passer for deg og at du får det du har blitt lovet og ikke blir utnyttet. Når det er sagt, så hjelper det veldig å være medgjørlig og positiv.

Oscar Haavardsholm, Oslo 03.10.2011



No comments:

Post a Comment