Monday, September 17, 2012

Lisbeth Mølller - Kairo, Egypt


Sommeren 2012 la jeg ut på det som skulle være et seks uker langt internship i Kairo. På forhånd gjør man seg naturlig nok tanker om hva en slik opplevelse medfører av erfaringer, inntrykk og kunnskap, men jeg hadde likevel relativt lave forventninger til hva jeg hadde i vente da jeg satt meg på flyet til Kairo. Det var flere grunner til at jeg ønsket å dra. Jeg ville oppleve noe nytt og annerledes. Jeg ønsket å komme meg ut av den litt for behagelige komfort-sonen, og jeg ville utfordre meg selv.

Internshipet mitt var for en NGO, og arbeidsoppgavene skulle være noe business-rettet. Fra beskrivelsen virket det som en gylden mulighet, da jeg var på utkikk etter noe som skulle være av en viss relevans for utdannelsen min innen økonomi. Nervene var naturlig nok i høyspenning da jeg ankom Kairo, men jeg ble tatt imot over all forventning av to hyggelige AIESECere fra AIESEC AAST. Jeg ble hjulpet med både praktiske ting som måtte ordnes, og vist rundt i deler av Kairo. Oppholdet i Egypt fikk en myk start, og kultursjokket alle pratet så mye om i forkant merket jeg lite til. Folk var vennlige, områdene jeg fikk se av Kairo var rene og pene. Forventningene mine om en hektisk by med et kaos av mennesker og biler stemte foreløpig ikke.

Jeg ble samme dag som jeg ankom, kjørt til huset som i utgangspunktet skulle være mitt hjem og arbeidssted de neste seks ukene. Dagen før avreise var jeg blitt advart om at dette stedet var svært avsidesliggende i forhold til alle andre på internship gjennom AIESEC, og at det for tiden kun var meg og en annen intern som arbeidet for dette prosjektet. Naiv som jeg var tenkte jeg at dette måtte være overdrevet klaging, og at det umulig kunne være så ille. Så feil kan man ta. Det viste seg etter hvert at vi i sterk grad var avhengig av å bli hentet med bil for å komme oss rundt. På dagtid var det mulig å ta en såkalt Touktouk (en liten motorisert sykkeltaxi) for å komme seg til normale taxier, men vi ble i utgangspunktet frarådet dette som jenter, da det ble regnet som utrygt. Området generelt var ikke sikkert, og å ta seg rundt utenfor de høye gjerdene som omringet eiendommen var ikke mulig. Til tross for forestillinger om at Kairo selvsagt ikke er en alminnelig Europeisk storby når det kommer til «sikkerhet», var dette langt under det jeg forventet. Normalt bor interns på tilsvarende internship i trygge områder av Kairo, områder der de lokale var vandt til å omgås vestlige turister. Dette var også under pari i forhold til hva man kan forvente av bolig når man leser AASTs egne retningslinjer.

Bygningene vi var ment å skulle arbeide og oppholde oss i hadde ingen form for Air Condition. Dette er i utgangspunktet ubehagelig nok når gradestokken tipper 40 grader i skyggen på dagtid, men da bygningen i tillegg var konstruert på en slik måte at varmen heller ikke ble sluppet ut når temperaturen sank utendørs, sier det seg selv av det ble en veldig ubehagelig bosituasjon.

Organisasjonen jeg arbeidet for, TMA, bestod denne perioden i stor grad av meg og en annen intern, og en liste med arbeidsoppgaver vi var ment til å skulle fullføre før lederen var tilbake fra ferie. Vi så dermed ingen problemer med at vi kunne flytte og gjøre arbeidet fra et annet sted med bedre forhold. Det var da vi ga beskjed om dette første gangen vi virkelig opplevde følelsen av at problemene man har neglisjeres. Et problem som i utgangspunktet kunne løses av oss selv ved at vi flyttet, ble oversett og neglisjert. Vi ble dermed nødt til å bli boende. Konsekvensene ble at vi reiste så mye som mulig, og jeg fikk dermed sett mye av Egypt. Dette var ikke hva jeg forventet eller forestilte meg da jeg booket billetter til Kairo, men naturligvis også en lærerik opplevelse.

Jeg fikk oppleve både «North Coast» og Alexandria, Dahab, Luxor og Aswan, i tillegg til Kairo. All reisingen ga meg et enda klarere blikk i hvor delt den Egyptiske kulturen er, både når det kommer til klasseskille og kultur. For en Nordmann som er vandt til at alle har tilnærmet like muligheter, og at man har muligheten til å gjøre ens liv til det man selv ønsker, var dette en tankevekker. Å oppleve klasseskillet i den Egyptiske kulturen satte virkelig ting i perspektiv, og man innser hvor heldig man er. Eksempelvis har vi ikke bare har vi en offentlig universitetsutdannelse, men den er i mange tilfeller bedre enn det private tilbudet. Som «turist» så jeg både innsiden av store «gated communities» med hus og sommerhus, fullstendig skjermet for det gemene egyptiske liv på utsiden, og jeg så innsiden av den egyptiske slummen. Sterkest inntrykk gjorde «City of the Dead», som i utgangspunktet er en enorm islamsk gravgård, men hvor de aller fattigste også bor. Man lever her fra hånden til munnen, og det er ikke her et alternativ å kunne forbedre egen livssituasjon. Store familier er vanlig, da et barn ekstra ikke blir sett som en ekstra munn å mette, men to hender ekstra som kan arbeide. Man tenker på forhånd at man i løpet av seks uker tilpasser seg og slutter å reagere like sterkt på slike inntrykk, men det var ikke tilfellet.

Jeg ble i ettertid spurt om jeg angret på at jeg dro på internship, med tanke på at det ble såpass mislykket som det ble. Det gjør jeg absolutt ikke. Ting ble ikke som forventet, men til tross for utfallet av en slik opplevelse lærer man enormt mye. Ved å bo og leve i en ny og annerledes kultur gjør man erfaringer det ikke er mulig å gjøre på andre måter. Man møter mennesker som gjør sterke inntrykk, både positivt og negativt, og som setter dype spor. Man blir etter hvert ekspert i å gjøre det beste ut av situasjonen! Det er ikke mulig å beskrive slike erfaringer og opplevelser. Det er de små hendelsene og opplevelsene man ikke tenker over der og da, det er dem som i ettertid gir et uslettelig inntrykk av en ny kultur. Det er dette man selv må oppleve.

 Jeg kan ikke si jeg anbefaler et internship gjennom AIESEC til Egypt, men arbeidet som gjøres av organisasjon generelt er virkelig imponerende. Så uansett hvor man skulle ende opp anbefaler jeg alle internship-opplevelsen!

No comments:

Post a Comment