Monday, September 17, 2012

Andreas Helland - Hangzhou, Kina


Av min deltagelse på et av AIESEC sine internships ante jeg virkelig ikke hva jeg kunne forvente. En
ting er sikkert – turen utviklet seg til å bli et eventyr uten like. Selve internshipet gikk ut på å jobbe som engelsklærer for elever på kinesisk high school. Arbeidsmengden var absolutt overkommelig, og vi ble også spandert på en god del reising og andre ting.


I det jeg satt meg på flyet fra Frankfurt til Shanghai, var det mange tanker som surret rundt i hodet
mitt, både om hvordan det ville bli og hvordan jeg ville takle oppholdet. Jeg hadde valgt å legge inn
litt ferie både før og etter selve internshipet. Det var da litt spesielt å lande i kanskje verdens største
by, for deretter å finne veien via sentrum til togstasjonen, deretter ta riktig tog til Beijing og finne
hostellet; helt alene! Tilværelsen der nede var likevel noe man fort ble vant til, og noe som absolutt
kan likes. Man blir kjent med så utrolig mange interessante mennesker, og får virkelig utvidet sine
perspektiver. Det jeg møtte var en utrolig spennende kultur og et veldig interessant og annerledes folkeslag.
Hvorvidt man kan kalle det et kulturkrasj kan diskuteres, men det var i hvert fall store forskjeller i
levestandard, tenkemåte, holdninger og atferd.

Internshipet var drevet ut ifra en hovedbase i Hangzhou, hvor også alle internsene møttes da alt
skulle begynne. Plutselig var vi da blitt et stort godt konglomerat bestående av 60 interns fra alle
verdens hjørner. Dette var personer jeg nå skulle tilbringe de neste 40 dagene med, noe som viste
seg å bli en veldig interessant, spennende og lærerik tid. Vi reiste mye rundt i landet, og fikk sett
mange interessante steder og byer.


Fra våre buddier i Norge hadde vi allerede fått en input på at levestandarden vi kom til å få der nede
sannsynligvis ikke var som i Norge. Det stemte absolutt. Størstedelen av internshipet bodde vi på små
dorms, hvor vi var alltid var tre eller flere på ett rom. Sengene var treplanker med en bambusmatte/
evt tynn overmadrass på, og toalettene var på fint norsk porselenshull i bakken. Dette var likevel
noe man ble overraskende fort vant til, og som jeg tror den jevne nordmann faktisk har utrolig godt
av å oppleve i førsteperson.

Selve arbeidet der nede var veldig spennende. Vi jobbet primært som engelsklærer i high school,
hvor man hadde hovedfokus på å utvikle deres muntlige egenskaper. Til tross for en veldig streng
hverdag, fullt av press utviste barna fortsatt en veldig glede i timene, noe som også gjorde det gøy å
være lærer.


Totalt sett har jeg hatt en uforglemmelig tur. Det har vært et eventyr med opp- og nedturer, men
oppturene og opplevelsene oppveier så til de grader for det kjipe!

No comments:

Post a Comment