Friday, September 30, 2011

HÃ¥vard Fauske - Jaipur, India


Rapport av HÃ¥vard Fauske om mitt opphold i India, Jaipur, sommeren 2011.

Mitt første inntrykk av stedet var veldig bra! Folk var hyggelige og behjelpelige. I tillegg kan veldig mange litt engelsk, noe som gjør alt mye lettere.
Sjokk?
For min del har jeg reist i sammenlignbare land(Uganda og Kenya) tidligere, noe som gjør at jeg ikke fikk noe kultursjokk eller andre typer sjokk nÃ¥r jeg ankom India. Det var riktignok noen andre som ble litt overrasket over at det er kaos i trafikken der nede, mange fattige og store forskjeller mellom fattige og rike. For min del reiser jeg alltid med en ”det ordner seg alltid”- tankegang, noe det ogsÃ¥ gjorde i dette tilfelletJ
Jobben
Den jobbrelaterte delen av oppholdet bar preg av dårlig kommunikasjon, et helt annet syn på verdien av tid og dårlig organisering. MEN dette er noe man til en viss grad klarer å tilpasse seg. Arbeidet jeg gjorde var i hovedsak sammen med HIV-smittede barn, samt en del presentasjoner på et universitet. Arbeidet var både interessant og lærerikt. En slik erfaring er vanskelig å få dersom man ikke utfører arbeid gjennom en organisasjon som tilsvarer AIESEC.
Det beste ved oppholdet
- Vi fikk kontakt med lokalbefolkningen, både der vi jobbet og der vi bodde.
- Jeg ble godt kjent med personer fra Frankrike, Colombia, Tunisia, Kasakhstan, Polen, Egypt, Italia, India, Kina, Russland og Nederland. Dette er folk jeg garantert kommer til å kontakte senere!:) På en vanlig turistreise får du aldri samme mulighet til å bli godt kjent med folk fra så mange nasjonaliteter.
- Maten var herlig!
- Alt var veldig billig. Jeg reiste, spiste ute flere ganger hver dag, men brukte likevel bare ca. 9000 kr på 6 uker.
- Jeg forstod at det er utrolig mange muligheter til å lage god mat uten å bruke kjøtt.
- Masse å gjøre i byen i tillegg til at reisemulighetene var veldig gode!

Jeg hadde en lærerik og herlig sommer! Reis!:)

No comments:

Post a Comment